Pomoc / FAQ
Na jakiej zasadzie działają turnieje organizowane przez EBIF Polska?
Turnieje EBIF Polska rozgrywane są na podobnej zasadzie jak wiele innych lig internetowych, określanej potocznie jako "web-based tournament".
Główną cechą takich turniejów jest to, że nie ma określonego z góry terminu rozgrywania meczy, więc nie trzeba być dostępnym w jakiś konkretny wieczór, żeby zagrać w turnieju. Zamiast tego, po zalogowaniu się na stronę turniejową Moje EBIF, zobaczymy listę przeciwników, z którymi mamy zagrać mecze, oraz termin rozegrania meczy. Dostępny jest również formularz kontaktu z przeciwnikiem, dzięki któremu można się się umówić mailowo na mecz w dogodnym dla siebie terminie.
W przypadku turniejów z fazą grupową, będziemy mieli na stronie rozpisanych od razu wszystkich przeciwników w grupie, a mecze można rozegrać w dowolnej kolejności. Termin rozegrania meczy w fazie grupowej będzie określony przy starcie turnieju, zwykle będzie to tydzień przypadający na każdy mecz. W przypadku fazy pucharowej, lub systemu szwajcarskiego, w każdej rundzie będziemy mieli nowego przeciwnika, a czas na rozegranie meczu będzie zwykle około 10 dni.
Dlaczego turnieje rozgrywane organizowane przez EBIF Polska są rozgrywane na serwerze SafeHarborGames?
Turnieje organizowane przez EBIF International są rozgrywane na serwerze GridGammon, jednak obecnie ma tam konta niewielu graczy z Polski, a założenie w krótkim czasie wielu nowych kont może być problemem. Wobec tego konieczne było znalezienie innego serwera. SafeHarborGames wydaje się być odpowiednim miejscem z następujących powodów:
- Łatwość założenia konta, instalacji oprogramowania oraz przejrzystość
- Pełna obsługa logów
- Potwierdzona badaniami statystycznymi poprawność rozkładu oraz pseudolosowość kości
- Aktywny support
- Obecność innych lig internetowych na tym serwerze
Uwaga!!! Mecze do turniejów EBIF Polska muszą być rozgrywane w pokojach oznaczonych żółtymi kostkami (np. Doubling Cube).
Jak włączyć zapisywanie logów meczu na serwerze SafeHarborGames?
Zapisywanie logów można włączyć dopiero po wejściu na stolik (obojętnie jako gracz lub kibic). W górnej prawej części okna należy zaznaczyć przełącznik 'MatchLog', po czym w okienku wybrać katalog, do którego zapisywane będą logi. Pełen log jest zapisywany w momencie zakończenia meczu, co ma znaczenie w przypadku rezygnacji w ostatniej partii - zawsze należy wybrać rezygnację i poczekać aż przeciwnik przyjmie, w przeciwnym przypadku serwer nie będzie wiedział, że mecz został zakończony i log nie zostanie zapisany. Oczywiście przerwane mecze są zapamiętywane na serwerze, więc w każdej chwili można ponownie usiąść przy stoliku i mecz dokończyć.Uwaga!!! Zdażały się przypadki, że log z pierwszego meczu po włączeniu przełącznika nie był zapisywany, więc dla pewności najlepiej rozegrać krótką partię towarzyską zanim się zacznie grać turniej i upewnić się, że log jest zapisywany.
Dlaczego mecze na serwerze SafeHarborGames muszą być rozgrywane w żółtych pokojach?
Tylko w pokojach oznaczonych żółtymi kostkami rozkład statystyczny kości odpowiada rozkładowi w grze na żywo kośćmi precyzyjnymi.
Po wykryciu błędu w generatorze rzutów, początkowo SafeHarborGames poprawiło błąd we wszystkich pokojach, jednak spowodowało to protest części użytkowników, którzy stwierdzili, że po zmianach wypada za dużo jokerów (w błędnym algorytmie między innymi duble wypadały o połowę rzadziej niż powinny).
Aby zaspokoić gusta zarówno tych graczy, którzy chcieli grać w backgammona, jak i tych, którzy woleli pozostać w nieświadomości i dalej grać zmodyfikowanymi kostkami, autorzy strony postanowili pozostawić błędny algorytm w części pokoi - te zostały oznaczone czerwonymi kośćmi
Na czym polega system 3KO?
System rozgrywek 3KO jest modyfikacją systemu szwajcarskiego, w której każdy uczestnik gra kolejne rundy dopóki nie przegra łącznie 3 meczy. Liczba rund nie jest z góry ustalona, lecz gra się do momentu, w którym zostanie tylko jeden uczestnik bez trzech przegranych meczy. O finałowej kolejności decyduje liczba rund, w której uczestnik zagrał.
Pierwsze trzy rundy są rozlosowywane przed rozpoczęciem turnieju i mecze można zagrać w dowolnej kolejności. W każdej kolejnej rundzie gracze są parowani zgodnie z systemem szwajcarskim.
W szczególnej sytuacji, gdy pod koniec turnieju zostanie trzech uczestników o tej samej liczbie zwycięstw, parowanie wg systemu szwajcarskiego jest przerywane, a zawodnicy grają każdy z każdym do momentu, gdy któryś z nich nie wygra z obydwoma przeciwnikami.
Jak korzystać z formularza kontaktu z przeciwnikiem na stronie Moje EBIF
Po zalogowaniu się na stronie Moje EBIF zobaczymy listę meczy, które mamy do rozegrania w aktualnie trwających rundach, wraz z terminem w którym należy te mecze rozegrać
Przy nazwisku każdego przeciwnika znajduje się ikona przedstawiająca kopertę, która służy do przejścia do formularza kontaktu:
Po kliknięciu na kopertę, otworzy się formularz kontaktu, na którym wystarczy wpisać treść wiadomości i kliknąć przycisk 'Wyślij'. Automatycznie kopia wiadomości jest również wysyłana do dyrektora turnieju.
Co zrobić, gdy przeciwnik nie odpowiada na wysłane wiadomości
Niestety w turniejach internetowych zdarza się, że trudno jest się z przeciwnikiem umówić na mecz (szczególnie w przypadku turniejów bez wpisowego). Co robić w takich przypadkach?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na treść swojej wiadomości. Doświadczenie pokazuje, że dużo większą szansę na odpowiedź mają maile, które zawierają konkretną propozycję terminu. Oto przykład wiadomości, która daje dużą szansę odpowiedzi:
Cześć,
mamy do rozegrania mecz, proponuję poniedziałek lub wtorek koło 20, lub sobotę koło 17.
pozdrawiam,
Jacek
Dla kontrastu przykład maila, który daje dużo mniejszą szansę na uzyskanie odpowiedzi:
Cześć,
mamy do rozegrania mecz, kiedy chcesz zagrać?
pozdrawiam,
Jacek
Standardową zasadą w ligach internetowych jest zasada "dwóch wiadomości". Zasada ta mówi, że wysłanie do przeciwnika dwóch wiadomości z propozycją terminu gry, w przypadku braku odpowiedzi jest wystarczające aby wygrać walkowerem. Na turniejach EBIF Polska wszystkie sytuacje, w których mecz nie zostanie rozegrany w terminie, będą rozpatrywane indywidualnie, jednak zasada "dwóch wiadomości" jest dobrym punktem odniesienia.
Zasady nawiązania kontaktu i przyznawania walkowerów
W przypadku gdy minie termin a mecz nie zostanie rozegrany, zostanie on zakończony obustronnym walkowerem (NR).
W przypadkach, gdy wyraźnie tylko jeden z graczy dąży do rozegrania meczu, może zostać przyznane zwycięstwo walkowerem.
W szczególności zwycięstwo walkowerem zostanie przyznane w następujących przypadkach:
1. Gracz wyśle przynajmniej dwa maile do przeciwnika, jeden w pierwszym tygodniu trwania rundy, a drugi najpóźniej 3 dni przed zakończeniem rundy, w obu mailach podając przynajmniej 2 dogodne terminy, ale nie otrzyma konstruktywnej odpowiedzi (brak odpowiedzi lub odpowiedź bez podania własnych terminów).
2. Dwukrotnie termin zostanie ustalony, lecz przeciwnik nie stawi się na mecz.
Maile powinny być wysyłane z formularza kontaktowego na stronie, lub do wiadomości Dyrektora Turnieju (ebif@backgammon.pl). W przeciwnym przypadku nie ma możliwości oceny komunikacji.
W niejasnych przypadkach decyzja będzie podejmowana indywidualnie, jednak punktem wyjściowym będzie zawsze obustronny walkower (NR).